loading...
دانلود آهنگ جدید - دانلود فیلم جدید - دانلود رایگان
آخرین ارسال های انجمن
مدیر سایت بازدید : 428 چهارشنبه 22 آبان 1392 نظرات (0)

بین الحرمین

برای مشاهده تصویر با سایز اصلی روی متن بالا کلیک کنید

برتریخاک کربلا بر زمین کعبه...

روزی نزد امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم، حضرت فرمودند: امسال حج مشرف نشدی؟ عرض کردم: چیزی که با آن حج بروم نداشتم ولی عرفه در کنار قبر امام حسین علیه‌السلام بودم. حضرت فرمودند: از آنهایی که سرزمین منا را درک کردند چیزی کم نداری.
امام صادقعلیه السلام فرمودند:
زمین کعبه گفت: کیست مثل من، و حال آن که خانه خداوندمتعال بر من بنا شده و مردم از اطراف و اکناف به طرف من می‌آیند و حرم امن الهیقرار داده شده‌ام.
و چه فضیلت‌هایی که برای زیارت این مکان مقدس وارد شده (ازآن جمله: حضرت علی ابن الحسین علیهماالسلام فرمودند: تسبیح گفتن در مکه افضل است ازخراج و مالیات که در راه خدا انفاق شود.(۱)
و حضرت باقر علیه السلاممی‌فرمایند: سجده کننده در مکه به منزله در خون غلطیدن در راه خداست. در روایتیدیگر آورده‌اند که طعام خوردن در مکه به منزله روزه داشتن در غیر مکه است. و راهرفتن در مکه عبادت خداوند است.(۲) و در ادعیه بسیاری درخواست زیارت خانه خدا واردشده است.
با این حال خداوند به زمین کعبه خطاب کرد: ساکت باش که فضیلت تو دربرابر فضایل زمین کربلای حسین چون سوزنی باشد و اگر نبود خاک و تربت کربلا، هرگز تورا فضیلت نداده بودم و اگر کسانی که کربلا ایشان را در بردارد (حضرت سیدالشهدا واصحابش) نبودند، تو را و آنچه تو هم اکنون به آن فخر می‌کنی نمی‌آفریدم.
امامصادق علیه السلام به من فرمودند: تاکنون چند مرتبه حج را بجا آوردی؟ عرض کردم: نوزده مرتبه. فرمودند: اگر حجت را بر بیست برسانی (در ثواب) مثل کسی هستی که یک بارقبر امام حسین علیه السلام را زیارت کرده است
مقایسه انفاق در حج و در مسیرکربلا
عبدالله بن سنان می‌گوید: به امام صادق علیه السلام عرضکردم: فدایت شوم پدرت درباره انفاق در راه حج می‌فرمودند به هر درهمی که در این راهخرج کنی برای او هزار درهم حساب می‌شود. کسی که در مسیر زیارت امام حسین علیهالسلام انفاق می‌کند برای او چیست؟ حضرت فرمودند: به هر درهمی که در این مسیر صرفمی‌کند: هزار هزار هزار(تا ده مرتبه هزار را تکرار کردند) برای او حساب می‌شود وعلاوه بر این رضایت و خشنودی خداوند و دعای خیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وحضرت علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام برای اوست.(۳)
ثواب زیارت حسین علیه السلام برابر بیستحج
راوی می‌گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند: تاکنونچند مرتبه حج را بجا آوردی؟ عرض کردم: نوزده مرتبه. فرمودند: اگر حجت را بر بیستبرسانی (در ثواب) مثل کسی هستی که یک بار قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کردهاست.(۴)
در روایت دیگری آمده که زیارت امام حسین علیه السلام برابر سی حج مقبولمی‌باشد.
در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است که امام با یک زائرامام حسین راجع به ثواب زیارت اینگونه فرمودند: برای چه اینجا آمده‌ای؟
زائرعرض کرد: برای زیارت حسین علیه السلام آمده‌ام. فرمود: هیچ خواسته‌ای نداشتی؟
عرض کرد: هیچ آرزویی مگر این که آن حضرت را زیارت کنم و سلام دهم و به وطنمبرگردم. حضرت فرمودند: شما چه ثوابی در زیارت آن حضرت می‌بینید؟
عرض کرد: مازیارت حضرتش را مایه برکت در جان، اهل و فرزندان و مال و معایشمان و موجب برآوردهشدن حاجاتمان می‌بینیم.
حضرت فرمودند: آیا می‌خواهی بیش از این، از فضیلت زیارتآن حضرت برای تو بیان کنم؟ عرض کرد: ای فرزند رسول خدا زیادتر برایم بفرمائید.
روایات مختلفی وجود دارد که زیارت امام حسین (علیه السلام) معادل یک حج، دو حج،بیست حج، سی، هفتاد، هشتاد، صد و هزار حج است و البته بدیهی است این ثواب‌های مختلفبه حسب مراتب معرفت و رعایت آداب و شرایط زیارت می‌باشد
حضرت فرمودند: زیارتامام حسین علیه السلام معادل یک حج مقبول خالصانه‌ای‌ است که با رسول خدا صلی اللهعلیه و آله انجام شود. او از این مقدار تعجب کرد.
حضرت فرمود: ای والله (تعجبمی‌کنی؟) برابر دو حج. و پیوسته از زیارت آن حضرت زیاد فرمودند، تا این که فرمودند: زیارت امام حسین علیه السلام برابر با سی حج مقبول خالصانه ایست که با رسول خدا صلیالله علیه و آله بجا آورده شود.(۵)
راوی می‌گوید: محضر امام صادق علیه السلامشرفیاب شدم، حضرت فرمودند: امسال حج مشرف نشدی؟ عرض کردم: چیزی که با آن حج برومنداشتم ولی عرفه در کنار قبر امام حسین علیه‌السلام بودم. حضرت فرمودند: از آنهاییکه سرزمین منا را درک کردند چیزی کم نداری، بعد فرمودند:
"
حقیقتا اگر اکراه اینرا نداشتم که مردم حج را ترک کنند، هر آینه حدیثی را برای شما (درباره زیارت امامحسین علیه السلام) بیان می‌کردم که هرگز زیارت آن حضرت را ترک نمی‌کردید.(۶)
ودر حدیث دیگری امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر مردم می‌دانستند چه فضیلتی درزیارت امام حسین علیه السلام است، از شوق، جان می‌سپردند و نفسشان از روی حسرت واندوه قطع می‌شد.(۷)
در روایات متعددی نقل شده است که زیارت امام حسین علیهالسلام معادل حج و عمره می‌باشد، همچنین روایات مختلفی وجود دارد که زیارت امامحسین (علیه السلام) معادل یک حج، دو حج، بیست حج، سی، هفتاد، هشتاد، صد و هزار حجاست و البته بدیهی است این ثواب‌های مختلف به حسب مراتب معرفت و رعایت آداب وشرایط  زیارت می‌باشد.
---------------------
پی‌نوشت‌ها: ---------------------
۱- وسائل الشیعه، ج ۱۳، ص ۲۸۸، باب ۴۵.
۲- همان.
۳- مکیال المکارم، ج ۲، ص ۴۱۴.
۴- ثواب الاعمال، ص ۹۲، کامل الزیارات، باب۶۶.
۵- وسائل، ج ۱۴، باب ۴۵۰.
۶- وسائل، ج ۱۴، ص ۴۶۴/ بحارالانوار، ج ۹۸، ص۹۱، ح ۳۲.
۷- بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۱۸، ح ۱.
بخش عترت و سیرهتبیان
---------------------
منابع: ---------------------
۱کاملالزیارات، وسائل، ج ۱۴، باب ۴۵،
۲- ابواب مزار ، مستدرک، ج ۱۰، باب ۳۴.

 

منبع: ashuora.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6516
  • کل نظرات : 52
  • افراد آنلاین : 43
  • تعداد اعضا : 1175
  • آی پی امروز : 225
  • آی پی دیروز : 762
  • بازدید امروز : 5,661
  • باردید دیروز : 19,574
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5,661
  • بازدید ماه : 203,206
  • بازدید سال : 1,507,651
  • بازدید کلی : 7,706,953